CRM betekent Customer Relationship Management. Een CRM systeem maakt het zowel grote als kleine bedrijven gemakkelijk klantrelaties te onderhouden en hun marketing doeltreffend in te zetten. CRM wordt toegepast in alle denkbare sectoren. Zeker in een branche met veel concurrentie kunnen bedrijven zich hiermee onderscheiden. Als ergens sprake is van moordende concurrentie, dan is dat wel in de modewereld. Om in deze sector het hoofd boven water te kunnen houden is een efficiënt CRM systeem dan ook onmisbaar.
Marketing en tevreden klanten
Alle gegevens die van belang zijn bij het runnen van een bedrijf in de modewereld worden in een CRM systeem geordend en opgeslagen. Marketingactiviteiten, e-mailverkeer, salesopvolging en nog veel meer: met één druk op de knop is alle informatie terug te vinden en beschikbaar voor verder gebruik. Ook personeelsgegevens en urenregistratie vinden hun plek in een CRM-systeem. Hiermee wordt op een eenvoudige manier veel werk en tijd bespaard.
In een sector met veel concurrentie is goede marketing cruciaal. Een CRM systeem stelt een ondernemer in staat een efficiënte marketingstrategie uit te voeren. Een geautomatiseerd systeem van e-mailverzending herinnert klanten op gezette tijden aan een bedrijf. Ook kortingsacties en uitverkoop van de zomer- of wintercollectie worden op het juiste moment onder de aandacht van klanten gebracht. Speciale wensen van een klant worden herkend en opgevolgd. Klanten zullen dat waarderen en tevreden zijn met de service.
Een grotere kans op succes
De mode-industrie is heel divers en kent ontelbare producten in allerlei prijscategorieën, van basic items tot haute couture. Bij elk product horen verkopers die verschillende eisen stellen aan een CRM systeem. Belangrijk is dan ook dat een dergelijk systeem is aan te passen aan de individuele wensen van de afnemer. Als later deze wensen om welke reden dan ook veranderen is het goed om te weten dat een kwalitatief CRM systeem aanvullingen mogelijk maakt.
Een ondernemer is uiteraard vooral benieuwd naar de opbrengst van zijn investeringen. Met CRM is het eenvoudig alle behaalde resultaten in kaart te brengen. Welke actie was succesvol en welke producten doen het minder goed? Alle verzamelde gegevens zijn eenvoudig en snel weer te geven in rapporten en statistieken. Op grond hiervan kan een ondernemer in de mode-industrie zijn verkoopstrategie aanpassen. Een CRM systeem draag er zo aan bij dat een bedrijf succesvol is en blijft.